Annons:
Etikettköpa-mco-vad-du-ska-tänka-på-fråga
Läst 5245 ggr
esthibett
2011-01-15 17:49

Maine Coon vs. Ragdoll

Har postat den här frågan både på katter, och ragdoll för att kunna få så många olika synpunkter som möjligt! :)

Har kollat runt och läst mycket om dessa två raser eftersom jag funderar på att skaffa mig en av dem. De verkar väldigt lika i sitt temprament och jag undrar vad, i tempramentet, som skljer de åt? Någon som kanske har mycket erfaranhet av båda raserna och hur de är att ha att göra med? Jag har svårt att bestämma mig för vilken ras jag ska välja. Maine coonen tilltalar mig nästan mer utseendemssigt, men egentligen är utseendet helt ovääntligt fr mig och jag vill hellre träffa helt rätt vad gäller temprament.

Tillägger att jag självklart förstår att alla katter är olika oavsett ras, och att det aldrig går att säga helt generellt.Lika bra att även nämna att denna kattunge skulle ha sällskap av två katter till.

Annons:
Christelle
2011-01-17 22:00
#1

Svarade på radoll sajten ;)

Christelle-Sajtvärd för Maine Coon ifokus.

Besök gärna min hemsida: http://www.christelles.se/

SidenMoare
2011-01-17 22:42
#2

HAr ingen erfarenhet av en Ragdoll. Så jag blir väl lite ensidigFlört

Men jag förespråkar då en Maine Coon förståss. Men alla katter är ju personligheter och olika sinsemellan även om de är samma ras. Mina Maine cooner tycker jag är olika till temprament, mor och dotter. Visserligen är ingen av dem speciella knäkatter, som jag vet att många Maine Cooner är, utan väldigt självständiga.

Så det finns nog båda sidorna av dem. Men titta på hur föräldrarna är. Där får du en ledtråd. Sen tycker jag att du skall besöka utställningar och prata med uppfödare hur just deras katter är. Där kan du säkert få en hum om hur deras avkommor blivit med. Kan nog inte ge dig ett bättre svar.

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Välkommen att besöka min Hemsida www.biscayabigpaw.se

Uppdateras ungefär var 3:e dag med nya bilder av kattungarna på deras respektive sidor

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Christelle
2011-01-18 20:08
#3

#2 Alla mina Coonisar är väldigt mycket knäkatter och Ragdollen ligger helst på golvet vid fötterna, helst när man sitter på toa Tungan ute

Christelle-Sajtvärd för Maine Coon ifokus.

Besök gärna min hemsida: http://www.christelles.se/

Caleus
2014-02-25 20:58
#4

Nu skrev ju detta 2011, är väldigt  nyfiken på vilken ras du inskaffade 😃 Jag har Två ragdolls, en 3 årig hane, och en foderkatt hona snart 3 år. Inga av dom är direkt knäkatter. Men så lata! Sover hela dagarna. Händer verkligen ingenting. Hehe. Det va iaf därför jag skaffade en Raggis, och läste och letade länge efter den perfekta innekatten, men riktigt detta va jag inte beredd på. Ibland mer döda än levande 🤔

Nu får jag snart hem min första Maine coon, hoppas han kan liva upp dom lite 😃 Jag längtar iaf ihjäl mig 

Och misstolka mig fel, jag älskar mina lata pälsklingar just som dom är ❤️

Idakarrlsson
2014-07-15 00:43
#5

Gud denna fundering har jag också haft… Så jag skaffade en blandning haha ;) Vet att det är ett svårt beslut annars. Två riktigt underbara raser! I efterhand så har jag inskaffat mig både ragdoll och maine coon.

//Med vänliga hälsningar Ida

Va dig själv, alla andra är redan upptagna. 😎

Upp till toppen
Annons: