Annons:
Etikettköpa-mco-vad-du-ska-tänka-på-fråga
Läst 6116 ggr
molbojse
2016-12-16 08:00

Passar detta oss?

Hej!
Efter vår nuvarande kisses depression pga att han blev ensamkatt med oss så har vi nu börjat planera att utöka vår lilla familj med ett till svansbarn.
Då vi inte tidigare pratat specifikt om vad för typ av kompis till lilla Plus vi vill ha så får vi ta det nu. När jag frågat runt lite är det flera som föreslagit maine coon till oss som en passande ras och har eventuellt fått napp på en kastrat på ett år och tre månader.
Tänkte kolla lite med er här också som antagligen har avsevärt bättre koll än jag!

Vi söker i första hand en katt som är väldigt aktiv, då vår nuvarande galning har energi för ett helt harem och behöver en kompis på liknande aktivitetsnivå. Samtidigt vill vi ha en katt som kan ta det lugnt då och då. Jag har haft långpälsade hundar jag pysslat om, borstat och piffat upp så pälsvård vill jag ju gärna ha. En liten fördel dock om det inte är extrem pälsvård som kräver timmar av borstning varje dag, dock. Katten får även gärna vara lättlärd då jag klickertränar Plus och ser gärna att jag kan fortsätta med det även med nya kompisen. Katten blir innekatt men finns tillgång till balkong och jag går gärna ut i koppel då jag gör det med Plus.

Vi söker även en lite äldre katt, kanske ett avelsexemplar som blir pensionerad från aveln och behöver omplaceras? Är det lätt att få tag i det bland uppfödare? Kattunge är inte ett alternativ för oss.

Behandla mig som om jag vore frisk men tänk på att jag är sjuk.

Annons:
catsva
2016-12-26 14:43
#1

vilken ras har ni nu? 

Vi skaffade vår Maine Coon Stalin för 7 månader sedan, vi ska nu nästa vecka hämta hem en till maine coon då Stalin behöver en kompis han kan bråka med. 

För oss var det väldigt viktigt att träffa uppfödaren och katten i hemmet då det är lättast att få en bra känsla av hurdan katten är och hur seriös säljaren är. 

Stalin är en riktig galning (visserligen forfarande ung med sina snart 11 månader), han leker mycket, är social och vill gärna alltid vara med, och pratar en del. Vi har bland annat lärt Stalin sitta på kommando vilket är väldigt roligt :) 

Vi lägger faktiskt väldigt lite tid i pälsvård på Stalin, vi borstar honom en gång i veckan ungefär (max 10 minuter) i samband med kloklippning. Nu badar vi iofs honom regelbundet. Maine Coons har en lättskött päls som kräver lite vård, men sen kan ju det bara vara mysigt för katt och människa att borsta :)

Som sagt Maine coon är en väldigt fin katt med bra temperament, men sen är det väldigt individuellt hurdan den katten ni får blir. Hälsa därför på katten i hemmet :)

Kolla runt med olika uppfödare runt om och se om de har en äldre katt som söker hem eller om de känner någon som inte kan ha kvar sin.  Har ni även kollat katthem? Det kan också vara ett alternativ

molbojse
2016-12-28 17:37
#2

En sjövild huskatt, så ingen raskatt alls :)

Ja, oavsett vad så vill vi träffa katten innan. Får vi inte det så får det vara! Vi vill gärna känna att vi funkar med katten, mer än bara P, samt att katten gärna får säga sina åsikter om oss :D Kemin är A och O.

Det är lite pälsvården som gör att jag intresserade mig för maine coon, så en gång i veckan låter ju bra :) En hund jag passade förut med massor av pälsvård gick bort för två månader sen och jag saknar den terapeutiska känslan av att pyssla om, borsta och fixa och dona.

Självklart ska jag kolla upp uppfödare som behöver omplacera pensionerade avelsdjur och jag är väldigt kritisk. Vi är oerhört noga med att det är en bra människa som går att ha en bra kontakt med (då jag vill kunna höra av mig om det skulle vara något, samt att gärna kunna återlämna kissen till uppfödaren ifall något blir tokigt) och som faktiskt engagerar sig i sina katter.
Vi har kollat alla närliggande katthem i tre olika län men utan resultat :(

Behandla mig som om jag vore frisk men tänk på att jag är sjuk.

Upp till toppen
Annons: