Annons:
Etikett4-avel-och-genetik
Läst 6755 ggr
[Saltpinne]
4/10/16, 12:43 PM

Korthårig maincoon med stamtavla?

Min syster har tingat en kattunge. Ska vara renrasig maincoon. Mamman ser renrasig ut men pappan är korthårig och ser knappt som en main coon. Dock har vi både sett bådas stamtavlor hos sverak. Kattungen hon tingat har visat sig vara korthårig och det är blandat i kullen. Finns det korthåriga, eller näst intill korthåriga maincoon?

Annons:
MonicaLagerquist
4/10/16, 12:46 PM
#1

Låter konstigt.

Jag skulle killa upp uppfödarna till föräldrarna.

Tyvärr har det förekommit att folk fixat egna stamtavlor.

Det behöver ju inte vara så i detta fall men korthåriga MCO är ju inte godkända.

Stolt ägare till fem La permer

[Saltpinne]
4/10/16, 12:47 PM
#2

Har sett stamtavlan på sverak hemsida . Borde ju vara okej då?

MonicaLagerquist
4/10/16, 12:53 PM
#3

#2 Om det är samma katt. Kolla ID numret.

Har uppfödaren en dörklaring till varför pappakatt är korthåtih?

Stolt ägare till fem La permer

[Saltpinne]
4/10/16, 12:56 PM
#4

Uppfödaren säger att main coon katter är semilånghåriga och att pappan bara råkar ha lite kortare päls typ. Har inga bilder med tillåtelse att lägga upp tyvärr. Men han ser ut på en bild som uppfödaren har på sin hemsida som en korthårig huskatt.

Fauna
4/10/16, 1:08 PM
#5

Antingen luras uppfödaren eller så har uppfödaren blivit lurad av människan som sålde avelshanen (och ser man inte som uppfödare att det är en riktig MCO så ska man inte syssla med avel). Stamtavla kan ju finnas men hur kan hon bevisa att katten är densamme som katten i stamtavlan?

[Saltpinne]
4/10/16, 1:21 PM
#6

Min syster ska träffa katten idag och ska be att få se pappan irl. Är han korthårig sa jag att hon ska be att få se när hans chip kollas och sen jämföra det med stamtavlan. Är det rimligt.?

Annons:
[Saltpinne]
4/10/16, 1:45 PM
#7

Kanske inte ens står med i stamsyavlan inser jag nu..

Fauna
4/10/16, 2:02 PM
#8

Chipnummer ser du nog inte i stamtavlan men skriv ner numret på en lapp och sök på nätet: https://hundar.skk.se/agarreg/katt_sok.aspx
eller: http://www.sverak.se/id-register/sok-din-katt-har/

Fauna
4/10/16, 2:04 PM
#9

Det kan iofs finnas chipnummer på den fysiska stamtavlan, det ligger nog bara inte i Sveraks databas på nätet.

Em_
4/10/16, 4:14 PM
#10

Tyvärr är det nog lättare för uppfödaren att hitta en ny köpare än att visa upp numret på chippet som sitter i katten… Jättebra att du/ni är skeptiska, även om det inte är populärt hos säljaren :)


aslundjennie
4/15/16, 11:05 PM
#11

Kommer ungarna vara reg och ha stamtavla vid lev? om inte så är det huskatter hon/han säljer.

blondifire
4/29/16, 10:00 PM
#12

ett regnr ska han ha i stamtavlan som du kan söka på hos sverak men har inte ungarna stamtavlor så är dom huskatter

S*Winsnes Wilda

MonicaLagerquist
6/7/16, 11:35 AM
#13

Hur gick det?

Stolt ägare till fem La permer

Annons:
Upp till toppen
Annons: