Annons:
Etikett4-avel-och-genetik
Läst 3664 ggr
paulinemunier
9/21/15, 7:27 PM

parning

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

hej! jag har en liten maine coon flicka hemma. hon är 75% maine coon och 25% ragdoll. hon började löpa första gången för 2-3 veckor sedan och är just nu inte i sitt andra löp. anledningen till att hon inte är steriliseras är för att jag vill ta en kull på henne innan dess. men till min fråga. anser ni att det är för tidigt att ta en kull på henne hennes 3dje löp? hon fyller 1 i början av november.. jag vill verkligen det bästa för min älskling och jag anser att piller inte är bra..

Annons:
Calcifer
9/21/15, 7:28 PM
#1

Om du vill det bästa för din huskatt så kastrera henne.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

paulinemunier
9/21/15, 7:29 PM
#2

* just nu inne i sitt andra löp **

Honestyisdead
9/21/15, 7:31 PM
#3

Tycker du ska skippa parning. Dels pga att hon är huskatt och saknar historia och dels för att det är en riskfyllt sak.

Vanja
9/21/15, 7:32 PM
#4

Jag tycker som föregående att du ska hoppa över att para henne.

/ Vanja 
Sajtvärd på Politik I Fokus. 

paulinemunier
9/21/15, 7:39 PM
#5

nu är det så att jag bestämt att hon ska paras en gång . inte för att jag överhuvudtaget vill föda upp då jag redan har känguru uppfödning utan för att jag vill behålla 1 eller två . blir de fler ungar så har jag hem åt dom med. alla ungar ska kastreras innan flytt . känns tråkigt när man får allt utom sin fråga besvarad :(

Calcifer
9/21/15, 7:41 PM
#6

Fast det har du, i.o.m. att flera personer svarar och anser att du inte bör para henne överhuvudtaget. Finns mängder med fina huskattungar ute i världen som behöver ett hem - ta en av dem istället för att bidra till marknaden som är mättad för länge sedan.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Annons:
paulinemunier
9/21/15, 7:43 PM
#7

jo jag vet det finns ca 150 000 hemlösa och jag jobbar redan för att rädda så många jag kan av dom. nej min fråga var inte om jag bör eller inte bör para henne. fan vilket tråkigt bemötande alltså. förstår att alla antar att man är helt pantad här..

Honestyisdead
9/21/15, 7:45 PM
#8

#5 Du frågar på en rassida.  Oftast är de flesta mot huskattsavel just eftersom det redan finns så många.

Och varför vill di riskera din hona hälsa/liv? Du för ju ingen ras framåt.  

Men testa fråga inne på huskatter. Jag har inte svaret på din fråga. Annars hade jag gett det för din katts skull.

paulinemunier
9/21/15, 7:46 PM
#9

hade jag valt att skriva att hon var renrasig MC så hade ju inte fältet sett inärheten av såhär ut.. tråkigt. jag anser inte att det är mer värt att para renrasiga.. tycker nog mer dom som har uppfödning bör sluta så får ju alla hemlösa ett hem för de finns inget annat o välja på.. om man nu ska va sådan..

Calcifer
9/21/15, 7:47 PM
#10

Du fick inte det svar du ville ha. Men för att ge ett direkt svar på din fråga: Nej det är inte okej att para på tredje löpet, para henne inte alls, om du bryr dig om din katt som du säger så kastrera henne omgående. Det är inte kontrollerad avel och det är inte seriös avel och det är inte ens en maine coon, det är en huskatt. Går du in på en raskattssida med en huskatt och vill avla får du gissningsvis inte de svar du vill ha.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

paulinemunier
9/21/15, 7:53 PM
#11

alla tester är gjorda på både henne och hennes föräldrar samt hanen och hanens föräldrar. givet visst hade jag kunnat skriva i ett hus katts forum.. eller hade jag behövt de för då hade jag ju vetat att det var okej vid 1 års ålder.. men vf tror du att jag inte gjorde de om du tänker efter. jo för jag vill min katts bästa. hon har 75 % maine coon och slutar inte växa när hon är 1 år tyvärr. . df skriver jag här.. ganska logiskt enligt mig.. hur tänker du när du skriver som du gör? vf är du irriterad.. jag kan lova att jag räddat många mer djur ute i naturen än du. det är vad jag lever för .

Calcifer
9/21/15, 7:56 PM
#12

Bra att du vet vad jag gjort och inte gjort. Jag är inte irriterad, är du? Du ställde en fråga, jag svarade. Inte det svar du ville ha, men det kan jag inte hjälpa dig med.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Vanja
9/21/15, 7:57 PM
#13

#11 Känns konstigt att du tycker om att rädda djur men du är villig att riskera din katts liv i onödan?

/ Vanja 
Sajtvärd på Politik I Fokus. 

Annons:
Honestyisdead
9/21/15, 8:02 PM
#14

#11 Om du ville ha kattungar, varför köpte du en huskatt då?

Vad är ditt syfte?

paulinemunier
9/21/15, 8:02 PM
#15

Vem säger att jag ska riskera min katts liv? haha onödan? så alla huskatt riskerar sina liv när dom blir dräktiga.. hmm bellatrix.. kan du inte svaret. va tyst :) verkligen jätte tråkigt bemötande. finns många sätt att formulera sig på , ni valde detta.

OberonsMatte
9/21/15, 8:04 PM
#16

Att ta kull för att man vill behålla 1 elller 2 för sällskap är inte en bra idé. Vill du ha en kompis till din katt bör du köpa en katt från en annan uppfödare, varför inte en registrerad Maine coon den här gången? Det är inte vad honkatter önskar att behålla egenfödda ungar på reviret efter att de vuxit upp eftersom det inte är så naturen har tänkt det.

Sajtvärd Katter iFokus

Honestyisdead
9/21/15, 8:06 PM
#17

#15 Drägtighet är att riskera livet. Oavsett om det är huskatt eller renrasig. Att det är i onödan beror på att du inte har en avelsplan.  Du vill inte tillföra aveln något.

paulinemunier
9/21/15, 8:06 PM
#18

jag ville inte ha kattungar från början. men efter hur safira varit med sina kompisar , sin rådjurs bebis, sina känguru bebisar och alla andra djur så har jag förstått att hon har ngt fantastiskt som inte många andra har.. mitt syfte är inte att sälja eller avla. mitt syfte är att ge henne ett barn. en vän för livet. efter att dom sköt bambi i huvudet så har hon inte slutat vara ledsen . jag är själv annars emot parningar. men både på ras katt eller annan katt. ser ingen skillnad..

Honestyisdead
9/21/15, 8:08 PM
#19

#18 Många honor vill inte vara med sina ungar efter de vuxit.

Är det inte då bättre att köpa övergivna ungar? Win win

paulinemunier
9/21/15, 8:09 PM
#20

jag köpte en somali kompis åt henne som hon förlorade och dessvärre har hon förlorat för många.. jaja så de är ok då att riskera det om man har en fin liten avels plan där man får pengar för ungarna.. usch .. jag vill inte ha pengar. jag vill inte ha ngn jävla uppfödning av katter. jag vill endast veta när en maine coon är redo eftersom dom växer så länge

Annons:
Vanja
9/21/15, 8:11 PM
#21

#18 Ja du riskerar din katts liv genom att tvinga henne att genomgå en dräktighet och en förlossning. Det spelar ingen roll om det är en huskatt eller inte, det spelar inte ens någon roll vad det är för typ av djur. Att få fram ungar är alltid en risk. Du kan välja att inte skaffa ungar på henne och därmed inte riskera hennes liv. 

Som det låter på dig så kan hon vara vän med alla möjliga djur, så då kan du väl skaffa en kattkompis från ett katthem till henne? De har kattungar där också vet du.

/ Vanja 
Sajtvärd på Politik I Fokus. 

Honestyisdead
9/21/15, 8:12 PM
#22

#20 Då finns det något bra för rasen ja. En duktig uppfödare gör det inte för pengar utan för att den BRINNER för rasen och vill göra den bättre. Inte för att det är synd om katten.

Köp en ny katt istället. Och sluta svära, du vinner inga poäng på det.

paulinemunier
9/21/15, 8:15 PM
#23

jag har nu läst igenom och funderat.. om ni alla nu verkligen brydde er.. hade ni då skrivit som ni gjorde.. tror ni att de ni skriver förändrar någons tycke? jag hade kunnat både skita i att lägga ut bild och skriva att hon hade 25 % ragdoll.. men jag gillar uppriktighet på ett vanligtvis. . och är det så att man nu tycker att min fråga var så fruktansvärd. och man tyckte de va så synd osv.. så hade man kunnat formulera sig på ett vis som tyder på att man verkligen bryr sig om kattens bästa. och jag hade med stor sannolikhet börjat fundera på om jagverkligen borde.. men jag märker av hela mitt hjärta att det inte var där skon klämde.. det är faktiskt fruktansvärt hur endel människor ser på saker och till. och jag kan inte annat säga än att det är tråkigt och tragiskt

Calcifer
9/21/15, 8:16 PM
#24

#15 Jag har lika mycket rätt att svara på dina frågor som någon annan, däremot har du ingen rätt att obefogat be mig hålla tyst för att du inte tycker mina svar är vad du vill höra.

Du vill avla, men inte av goda orsaker. Som redan nämnt finns det ingen som helst anledning att ta en kull som riskerar liv för både befintlig katt och även för kattungarna bara för att du vill att din katt ska ha sällskap. Dessutom är det som också redan nämnt ingen garanti överhuvudtaget på att din katt kommer godta en unge som vän livet ut.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Calcifer
9/21/15, 8:17 PM
#25

#23 Vänd våra ord så det passar dig, men det förändrar ingenting av situationen. Vi svarade på det uppriktiga sätt du säger dig uppskatta, så vart klämmer skon för din del?


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Vanja
9/21/15, 8:17 PM
#26

23# Så du tror att vi skriver att vi inte vill att du ska para din katt för att vi vill vara elaka? 
Vi skriver det av grymhet? 

Nejdu har helt fel där. Vi skriver det av en enkelt anledning.
Vi bryr oss om din katt.

/ Vanja 
Sajtvärd på Politik I Fokus. 

paulinemunier
9/21/15, 8:20 PM
#27

Alltså hur ser ni på saker!! min katt riskerar sitt liv varje dag!! varje dag hon springer upp i den höga eken för att få ner sin fågel! varje dag hon springer i skogen om natten! varje dag hon vill få tag i musen på andra sidan vägen! flera gånger om dagen! precis så det ska vara! om du inte visste det så finns det risker med allt men trotts de så går du upp ur sängen varje morgon! en duktig uppfödare brinner för rasen och vill göra den bättre?? bättre????????? tror ni att den blir bättre?? ragdoll?? blev den bra?? katterna med små ben?? bara för att KI vill ha, korta ben, fina fläckar, lång man, hår på öronen eller vad fan som helst så tror ni de är positivt? ?? den katten är värd att avla på?? ja detta gör mig deprimerad.. Kanske för och efterbilder på katt och samt röntgenbilder kan få er att förstå vad denna avel egentligen gör.. för erat intresse..

Annons:
Calcifer
9/21/15, 8:22 PM
#28

Det är skillnad på faror i allmänhet och faror man själviskt tvingar på sitt djur.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

paulinemunier
9/21/15, 8:24 PM
#29

haha ja hade du brytt dig om.min katt så hade du använt intelligensen.. alla människor vet hur en människa reagerar på ett direkt otrevligt påstående. det är de som gör oss alla en gnutta manipulativa.. hade du gett mig en snäll och bra förklaring till vf med en trevlig attityd och en glimten ögat så hade du kanske helt lyckats ändra min tanke.. men ist gick du helt aggressivt på.. vilket gör att jag ist ennu mer vill göra det för att motbevisa.. ett tips till nästa gång du bryr dig om ngt du inte har makten över

Vanja
9/21/15, 8:25 PM
#30

#27 Det är stor skillnad på faror som din katt utsätter dig själv för och faror som du utsätter din katt för.

/ Vanja 
Sajtvärd på Politik I Fokus. 

paulinemunier
9/21/15, 8:25 PM
#31

hmm nja.. jag hade ju kunnat skita i att ha henne ine under löptid.. va tror du de hade hänt? :)

Vanja
9/21/15, 8:26 PM
#32

#29 Ingen har varit otrevlig. Förutom möjligtvis du.

/ Vanja 
Sajtvärd på Politik I Fokus. 

Calcifer
9/21/15, 8:26 PM
#33

#29 Så du menar att du ska utsätta din katt för livsfara och bidra till den oseriösa aveln för att bevisa någon på internet fel? Det låter verkligen som seriös och omtänksam avel, sa hon med glimten i ögat…


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

paulinemunier
9/21/15, 8:28 PM
#34

haha jag tror nog du förstod vad jag menade med det jag skrev. du behöver inte låtalas va dum. men hör ni tack snälla alla för hjälpen. jag tänker nu vända mig till ngn som faktiskt kan diskutera som en normal människa . tack för er tid! :)

Annons:
Calcifer
9/21/15, 8:29 PM
#35

Jag låtsas inte vara dum, gör du? Den enda som kastar fula ord och tillmälen ifrån sig är du, så jag vet inte hur du tror en "normal" människa diskuterar men de flesta skulle nog enas om att det inte är så.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

paulinemunier
9/21/15, 8:31 PM
#36

läs allt igen är du gullig:)

Calcifer
9/21/15, 8:32 PM
#37

Jag är läskunnig, tack.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Honestyisdead
9/21/15, 8:59 PM
#38

#27 Oj vad du känns ärlig… Ska du tramsa är det INTE iFokus du ska skriva på.

Du slår bakut när folk vill din hona och allas katter bästa. Känns verkligen inte som att du är ute efter annat än att käbbel. Så prata du med "någon som kan diskutera ".  Bilda en klubb!

vallhund
9/21/15, 9:18 PM
#39

#18 Honkatter får inte barn, de får kattungar. Synd att så många disnyfierar sina djur.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Honestyisdead
9/25/15, 11:07 PM
#40

Och ts, plugga lite, för allas bästa. Speciellt om du tänker vara elak mot din katt.

Denna kommentar har tagits bort.
Annons:
vallhund
10/8/15, 9:21 PM
#42

#41 Oacceptabelt beteende (språk).

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Smillaaa00
12/14/15, 7:50 PM
#43

Varför är det farligare att para en huskatt än en "raskatt"? Om ts vill ha ungar efter sin katt så är det väl klart att hon ska göra det. Bara svårt för någon att svara på hennes fråga om vilket löp man ska para på? Samma med oss människor, det finns miljoner hemlösa barn att adoptera men ändå skaffar vi egna barn. Dessutom låter det för mig mer seriöst att para för att hon vill behålla för hon tycker om kattens personlighet osv och hon har hem till alla än att para för att katten är fin och har höga poäng och sedan är rasen sönderavlad..

Honestyisdead
12/14/15, 7:57 PM
#44

#43 Den jämförelsen fungerar ju inte med tanke på att ingen förespråkat avel på sönderavlade katter.

Svar på din fråga står flera gånger om.i tråden. Läs den.

Smillaaa00
12/14/15, 8:06 PM
#45

Det är fortfarande ingen skillnad. Ts har lika stor rätt att avla på sin katt som en rasavlare har på sin. Jag har tex ingen renrasig Maine coon men en korsning som ska paras med en annan katt och hade också velat veta vilket löp som rekomenderas att para på??

Honestyisdead
12/14/15, 8:12 PM
#46

#45 Jo, det är just det. Skillnad.

Smillaaa00
12/14/15, 9:08 PM
#47

Förklara gärna skillnaden

Honestyisdead
12/14/15, 9:09 PM
#48

Jag bad dig läsa tråden. Där har du svaren.

Annons:
OberonsMatte
12/14/15, 9:28 PM
#49

#45 Registrerad avel säkerställer god omvårdnad om såväl kattungar som avelsdjur enligt kattförbundens strikta regler. De kattungar som föds inom registrerad avel är välplanerade och får bästa möjliga start i livet genom påkostad och ansvarsfull omsorg från uppfödaren. Antalet kullar styrs till stor del av efterfrågan eftersom ingen har råd med så kostsam avel  om de inte går att sälja.

Oregistrerad avel är detsamma som huskattavel och följderna av den är att tillgången på katter överstiger efterfrågan så mycket att katter skänks bort gratis och ofta behandlas därefter. Det är inte raskatter som hamnar i hemlöshet eller hotas med avlivning för att någon ska förbarma sig över dem… Vad tror du det beror på? En katt är en katt oavsett om den har stamtavla eller inte, så varför inte ägna sig åt registrerad avel om man nu nödvändigtvis vill föda upp kattungar?

Sajtvärd Katter iFokus

Upp till toppen
Annons: