Annons:
Etikett6-kattungeprat
Läst 5560 ggr
SpiritofTigress
2014-08-25 06:21

Nybliven kattägare behöver hjälp!

Hej alla kära kattmänniskor! Katt

Jag har införskaffat mig en väldigt vacker svart panter på 3,5 månader! Hjärta

Mamman är helrasig norsk skogkatt och pappan är möjligen maine coon eller någon semilånghårig huskatt. 

Hursomhelst, hon är väldigt.. Komplicerad… 

På natten går energinivån upp till max! Vi försökte sova med henne i sängen men hon attackerar och biter och klöser på täcket. En gång när jag sov så kom helt plötsligt en tass och rev på mitt ögonlock. 

Så nu får hon sova i hennes resväska på en filt, det känns ju inte så hippt att låsa in henne så men vi vet inte vad annars vi ska göra. Hon trivs i resväskan för hon går in och lägger sig där några gånger under dagen också.

Nu har hon börjat med något märkligt, nu märker man när hon är trött för att hon blir rent av galen då! Men hon går icke och lägger sig själv! Nejnej, vi måste lägga in henne och låsa för resväskan, då somnar hon som en stock direkt! 

Om man lägger in henne när hon inte är trött så mjauar hon och vill ut, men när hon är trött så är hon tyst och somnar direkt.

Får hon inte tillräckligt med stimulans under dagen? Har hon vänt på dygnen och hur kan vi då vända tillbaka de? 

Vi tycker absolut inte om att låsa in henne, och när hon mjauar på natten så får hon direkt komma ut. Men om hon är så vild och attackerar så får hon gå in igen.

Leka går jättebra! Men att attackera ansikte, fingrar och tår, verkligen bita och riva hårt även när man ska sova. Det är inte okej. 

Hur kan man få henne att varva ner? Och låta bli tårna! 

Har ni några tips och råd så tar jag mer än gärna emot dom!!!

Annons:
mollyt
2015-02-08 12:29
#1

Låter som en jobbig situation minst sagt! Jag tror att hon kanske skulle bli lugnare om hon fick leka mycket på dagarna - är hon mycket ensam på dagtid? Understimulerad? Sedan tror jag att de tär uppfostran som gäller - vår yngsta katt (tre år snart) var väldigt förtjust i tår när han vara liten - så det blev många "nej!" när han flyttade till oss. Då fick vi plocka fram andra bit-leksaker som han fick bita på istället - det gick jättebra! Han behövde nog bara få något annat som han fick bita på. Men annars tror jag att det handlar om stimulans mycket. Vi har tre katter idag - och de är sällan ensamma en hel arbetsdag (då de dessutom har sällskap av varandra). Men om vi är borta liksom 8h så får vi ofta smaka på det när vi kommer hem, då har vi tre plåster hemma som vill ha ALL uppmärksamhet.

Anita N
2015-02-09 11:27
#2

Hej

Det verkar som du inte riktigt är införstådd med hur det är att ha en liten kattunge. De behöver massor av lek och jag rekommenderar er att leka minst tre gånger per dag med er kattunge alternativ skaffa en kompis i ungefär samma ålder som kan vara med och stimulera liten. Men brukar säga att man ska leka tills katten flämmar och då låta den gå ner i varv för att sen leka ytterligare två omgångar. Den kommer att lugna ner sig men för mig, och lagligt, är det aldrig ok att låsa in en kattunge för att den gör precis sånt som kattungar gör.  Att ha kattunge är som att ha en bebis och de behöver tid på att utvecklas och anpassa sig till er dygnsrytm. 

Det kommer att lugna ner sig för er lilla huskatt.

Glad Skåning

exitingsvillemo
2015-03-10 23:48
#3

Jag tycker det låter som en helt normal kattunge.

Therese
2015-04-13 18:06
#4

Jag har tre katter som går från 20 till 100 på kvällar nätter(kattungar), men så får det vara. Katten är ett nattaktivt djur. Tycker inte du ska stänga in katten, köp istället en kompis till den, och kattanpassa ert hem, ge katten mycket att göra så kommer den inte störa er mer än fem gånger per natt i alla fall ;)

Upp till toppen
Annons: