Annons:
Etikettköpa-mco-vad-du-ska-tänka-på-fråga
Läst 8827 ggr
ElisabethB
5/8/14, 5:26 PM

En väldigt vacker ras, men...

  • Hur är de i temperamentet?
  • Kan man ha tre katter, varav en MCO i en tvåa på 70 kvadrat? (med dagliga koppelpromenader o liknande)
  • Hur stora blir de?
  • Skulle gärna vilja ha MCO + Norsk skogkatt + Ragdoll. Skulle raserna fungera ihop?

😊 Det är bättre att fråga och verka obildad, än att vara tyst och förbli obildad. 😉

Annons:
ElisabethB
5/9/14, 7:55 PM
#1

Vid vilken ålder har en MCO växt färdigt?

😊 Det är bättre att fråga och verka obildad, än att vara tyst och förbli obildad. 😉

annieolin
5/9/14, 8:32 PM
#2

Mina två mco har väldigt olika temperament! Honan är lugnare än hanen dock så kan hon också bli lite busig och ta ett race mellanåt! Jag och min sambo har katterna i en lägenhet på 73 Kvm med innätad balkong. Så tycker absolut att du kan ha tre på 70 så länge du "kattanpassar" lägenheten. Hur stora de blir är väldigt olika, honor kan väga typ mellan 3-6 och hanar typ mellan 5-8 men även mer! Min hona väger 6,2 och är snart 2 år och min hane är ett halvår och väger 5 :) mco och norsk borde passa ihop för jag tror att de har ungefär samma temperament medan ragdoll är lite lugnare, men tror ändå inte det borde vara något problem med de tre ihop då de andra två kan bråkas med varandra :) men jag varnar dig, om du köper mco först så ska du veta att de är beroendeframkallande ;) så de kanske bara blir såna sen ;)

ElisabethB
5/9/14, 8:44 PM
#3

Vem vet…

Känner faktiskt en som har mco.. ;)

😊 Det är bättre att fråga och verka obildad, än att vara tyst och förbli obildad. 😉

Lagavulin
5/10/14, 7:54 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Jag har MCO, NFO och RAG ihop funkar hur bra som helst :)

ElisabethB
5/10/14, 8:06 PM
#5

Vilken härlig bild!!

Tror du 70`kvadrat i "villavåning" är för litet? Självklart kattanpassat…

😊 Det är bättre att fråga och verka obildad, än att vara tyst och förbli obildad. 😉

Anita N
5/10/14, 8:33 PM
#6

Coonisar är normalt väldigt lugna och coola katter. Mina hänger med på det mesta och är grymt sociala så eventuella gäster måste alltid klia dom för att bli godkända. Normalt får gästerna en nospuss av min hane när de kommer innanför dörren. De växer till de är tre år och kan även bredda sig efter det. Min hane väger 8,5 kg och ät lång och smal. Min hona väger ca 4,5 kilo och är en rätt normal dam. Min foderdam är liten och väger ca 3,5 kg. Mina kissar gillar att gå en tur i koppel och dessutom älskar de att leka med vatten. En helt underbar och beroendeframkallande ras.

Glad Skåning

Annons:
Lagavulin
5/10/14, 9:45 PM
#7

#5 70 kvadrat ä tillräckligt man får bygga på höjden ,,dom ä ju ganska kelsjuka all 3 raserna så dom ä ju alltid där man är själv,tror banne mig dom hade trivs än om man bara hade ett rum :)

mollyt
5/14/14, 1:57 PM
#8

Det går utmärkt med tre katter i en mindre lägenhet! Vi har tre katter hemma, två maine coon och en somali. Man får helt enkelt bygga mycket på höjden, ha fler klösträd och hyllor uppe vid taket osv så får katterna mycket plats - så att de kan vara ifred om de vill!

En maine coon är färdigväxt vid ca 5 års ålder.

Temperamenten är såklart individuellt, men jag upplever att mina maine coon är betydligt lugnare än vad om somali är. Men alla är otroligt sociala och vill vara med överallt 🐱❤️

ElisabethB
5/22/14, 10:26 PM
#9

Vart kan man ta reda på vilka som föder upp MCO?

😊 Det är bättre att fråga och verka obildad, än att vara tyst och förbli obildad. 😉

SidenMoare
5/22/14, 11:09 PM
#10

Maine-Coon-kattens forum har en tråd med kattungeannonser http://www.mainecoon-katten.se/forum/index.php?sid=2d41e007f2a12ee4fc2b1d747cf32b28

Sen finns det ett register på uppfödare på deras hemsida uppdelat på olika landskap http://www.mainecoon-katten.se/uppfodare/sverige.htm

Jag har en Husis och 2 Maine Cooner på 68kvm2. Använder garderober, hyllor, skåp etc. för katterna att vara på. Har även 3 klätterträd. Har en innätad balkong med ett stort klätterträd som jag gjort själv, mycket populärt. Sen är jag ute mycket med katterna i koppel.

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Välkommen att besöka min Hemsida www.biscayabigpaw.se

Uppdateras ungefär var 3:e dag med nya bilder av kattungarna på deras respektive sidor

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

nitisen
7/28/14, 4:56 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#11

Bor på 72kvm, dock så har djuren mindre utrymme då ena rummet (kontoret) har djurförbud och är alltid stängt, husses order..
Jag har två MCO herrar och en hund, Finsk lapphund. Inga problem alls med utrymmet.

Mina grabbar är så olika. Ena är pratglad och ska alltid duscha, är mysigast på morgonen eller när han själv vill. Den andra har ett humör som jag vet inte vad! Ibland får man inte ta i han för då blir han sur, kan inte bära han som med den andra som går med på allt. De är så olika men klaffar bra ihop. Den ena har jag haft från att han var 12v. och han är ännu inte kastrerad. Idag är han 1,5år. Den andra flyttade till oss för snart 3mån sedan och är kastrerad och 2,5år, en omplacering som föddes hos min mamma.
Tillsammans kan dessa herrar skapa ett väldans liv då de nattetid har race genom hela lägenheten, hunden vill de gärna ha med i leken också.

Jax <3

nitisen
7/28/14, 4:58 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#12

❤️
Den röda: S*Ylletrollet's Sylvester
Den blåa: S*Flying Eagle's Jax

Jax <3

ElisabethB
8/2/14, 2:35 PM
#13

Vad vackra!

Den röda ser nästan helt ut som en MCO som en vännina till mig har!

Just nu har jag två husisar av lite mindre modell (honan väger 3,4 kg och hanen 4,6 kg) Skulle kanske en MCO vara för stor för att fungera ihop med de eller har storleken ingen större betydelse? Tänker på att den då kommer att vara yngst..

😊 Det är bättre att fråga och verka obildad, än att vara tyst och förbli obildad. 😉

Annons:
nitisen
8/8/14, 12:07 AM
#14

Storleken har ingen betydelse. När min mamma skaffade sin första MCO hade vi två små huskatter. Gick jättebra. Vet andra som haft husisar och sen skaffat MCO. :) De är väldigt anpassningsbara och finner sig i det mesta. Rekommenderar dem starkt! :D

Jax <3

Mona22
8/11/14, 12:41 PM
#15

Vi har 3 katter på 76 kvadrat. 2 cornish rex och en stor mco hona. Det funkar bra och vi har byggt så det kan klättra på höjden,  tex är översta hyllan på bokhyllan bara deras.

NeverToLate
9/20/14, 8:26 AM
#16
  • Hej, Coonisar är helt underbara i temperamentet efter mina erfarenheter med rasen(min egen katt, min uppfödares, utställnigar mm).
     Jag har haft min tös nu i 5 år, och hon är den underbaraste katt jag vet. Jag har inte ångrat mitt köp av henne en endaste sekund faktiskt.

För mig är hon den perfekta katten, och  så gott som alla som kommer hem till mig brukar fråga om dem får ta med henne hem ^^
Hon "kvitter-pratar" tillbaka om man pratar med henne, kommer nästan alltid om jag ropar på henne, kelsjuk, knådande gullekatt. Brukar kalla henne "möjse pöjse köjse"(mys pys katt på riktigt bred skånska) när hon blir "för" kelsjuk hmhm~
Om nu en katt kan bli detSkämtar

Jag tror mycket väl att du kan ha 3st katter i en tvåa på 70kvadrat. Tror min kompis hade 4-5 Main Cooner på samma eller något mindre yta, och dem verkade trivas jättebra.
Min Nikki gillar inte koppelprommenader direkt dock. Hon gillar att vara ute lite på balkongen, men tar jag ut henne ute på gräset i sele så blir hon ganska osäker, säger "Matteeee, världen e så stoor OwO" och går tillbaka till porten och säger att hon vill tillbaka hem upp i lägenheten även om jag försöker uppmuntra till lek, uptäcksfärder och mys i gräset.
Om vi inte är ute å reser längre iväg, som när vi reste till Uppsala på utställnig.
Då tycker hon inte att det e riktigt lika läskigt att vara ute i sele utav någon anledning. Knaskatt ^^
Men självklart varierar detta från katt till katt. Vissa gillar det, andra inte.

Main cooner blir ju ganska stora, speciellt när dem sträcker ut sig i soffan eller lägger sig över hela din överkropp ^^ men storleken är inte alls svår att handskas med eller så, den höjer bara mysfaktorn~

Jag tror raserna passar väldigt bra ihop, vet att min Nikki's syster bor tillsammans med en Ragdoll, och det går utmärkt, men självklart är det ju en fråga om att lyckas få alla dem individer man valt att funka ihop. Katter har precis som vi olika person kemier. Vissa funkar vi toppen med, andra står vi bara inte ut med.
Förhoppningsvis så kommer alla dina små pälsbollar komma bra överens.
Nikki kommer jättebra överens med andra katter, bodde med min systers katt när jag bodde hos min syster, och har alltid gått bra att slå ihop med min uppfödares katter när dem varit på utställningar, även om hon träffat dem andra katterna väldigt sällan eller att där ibland varit nya katter. Hon fungerade även jättebra med mina råttor som nu ej längre finns i livet tyvärr.  Hon brukade ligga och sova med dem i deras bur.
Main cooner är ofta "den snälla jätten", 

Mvh Johanna

ElisabethB
9/24/14, 11:35 AM
#17

Kanske slutar med att jag köper tre coonisar 😉

😊 Det är bättre att fråga och verka obildad, än att vara tyst och förbli obildad. 😉

NeverToLate
10/2/14, 12:29 AM
#18

#17 Mycket möjligt 😉

nitisen
10/26/14, 10:08 PM
#19

Vet 4st kattungar som är tillsalu, MCO. ;) Alla i olika färger. Tre grabbar och en hona. Supermysiga.

Jax <3

Upp till toppen
Annons: