Annons:
Etikett5-hälsa
Läst 2275 ggr
nitisen
2013-10-12 22:42

HD grad 3..

Fick det hemska resultatet på min älsklings höfter idag (det går via mamma). Grad 3 på båda höfterna. Vi båda är chockade då han rör sig mycket smidigare än de andra MCO-katter mamma har som är "normala" och även smidigare än hanen som har grad 1 och 2.

Vi ska göra en ny röntgen om ett halvår då de sa att det kan bero på omognad och även att han fått så pass mycket lugnande som han fick… Men jag vet inte. Vill inte lägga stort hopp i ett bättre resultat.

Han kommer alltså inte gå i avel vilket är synd då han har en enormt bra psyke! Men det jag undrar är vad jag har att vänta mig med en MCO med grad 3 på höfterna? Går det att operera?
Han går lite konstigt nu (blev så efter ett fall från en balkong) men han är smidig och verkar inte ha ont.

Mamma sa att jag kanske måste ta bort honom om de inte växer till sig.. Han är nu 10mån och mitt allt.

Jax <3

Annons:
Mona22
2013-10-13 21:48
#1

Beklagar så mycket. Men hoppas endå att det går över. Mår han inte dåligt av det så behöver ni ju inte ta bort honom. Vet inte hur det är med HD - scanning men på hcm kan mycket påverka och det blir annat resultat sen. Håller tummarna för er.

nitisen
2013-10-14 18:35
#2

#1 Tack!
Han mår bra och enda man ser på "gången" är att han inte är lika utsträckt i ryggen som han bör vara. Detta kom dock efter att han ramlat från balkongen på 2:a våningen (haltade efter men det krävde ingen röntgen hos vet.), tror att jag kanske ska kosta på mig att röntga ryggen också för att se så inget är där som påverkar gången.

Jag ska få hem en valp i dec och är lite orolig att det kan vara en risk för Jax, men Jax håller samma tempo som min kompis "galna" valp. Han springer omkring som en dåre och är allmänt crazy. Funderar på om jag ändå kan ha valpen men hålla dem isär då jag inte kan ha full koll på båda. Vad tror du?

Ska även kolla om det kanske går att operera för det tänker jag då kosta på mig om det kan hjälpa honom. Allt för honom!

Ja, HCM gör man ju med jämna mellanrum på kissarna, i alla fall på de som går i avel. :)

Jax <3

SidenMoare
2013-10-14 20:10
#3

Tycker att du skall kolla ryggen, som du skriver.

Har även hört att det kan bli både 2:or och 3:or på vissa katter och där man sedan gjort en omröntgen så visar det sig att det inte är något fel på höfterna utan att de legat fel under rtg:tagningen. Det kan visst vara en skillnad om katten är sovandes eller är vaken. Det görs lite olika av olika veterinärer. Men avvakta ryggröntgen och ger det inget så gör om HD-röntgen. Skulle katten då fortfarande ha 3:or och ha ont så kan han få smärtstillande och leva ett bra liv.

Lycka till

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Välkommen att besöka min Hemsida www.biscayabigpaw.se

Uppdateras ungefär var 3:e dag med nya bilder av kattungarna på deras respektive sidor

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

nitisen
2013-10-15 00:25
#4

#3 Han går inte mycket uppskjutet utan lite grand med ryggen. Mammas katt som har 1+2 på höfterna går jätte krokryggigt så därför vi blev så brydd.
Han var helt sövd under röntgen, låg inte rakt på bilden ens. Vi ska göra om röntgen om 6mån och då ska vi göra det på en annan klinik som vi har bra erfarenheter av. Denna gick jag till för den ligger i min hemkommun. Han fick så hög mängd lugnande och de ville ge mer eftersom han började röra på ena benet under tiden (de tog tid. Hela 9 bilder tog de)… De ska ju helst inte vara helt sövda har jag hört för de blir så mjuka då. Vi ska röntga igen för att se om det blir bättre men jag tänker nog kolla ryggen på han också. Ska höra när det finns tider och vad de tycker på den kliniken vi ska till för omröntgen. 

Jag känner spontant att får han ont vill jag inte trycka i honom smärtstillande för han är så livlig och flyger omkring i hela lägenheten. Leker jaga med oss och kastar sig efter våra ben, då kanske han kan springa sönder sig själv? Självklart så kommer vi testa först hur han reagerar på det om han kanske blir lite lugnare för då är det ett alternativ men annars får han nog somna in vilket jag inte vill. Men ska göra allt jag kan för att få behålla han vid livet.

Jax <3

Upp till toppen
Annons: