Annons:
Etikett5-hälsa
Läst 2530 ggr
Rebellicious
5/16/13, 6:47 PM

MC honan kräks ofta

Hej, jag har en MC hona som kräks ofta. Har mina misstankar om att hon hetsäter när jag är på jobbet, och vi har prövat att portionera ut maten lite mindre osv. Hon äter annars som en häst och bajsar som en elefant, men kräkandet består. I perioder blir det mindre, och ibland blir det oftare. Även när hon har kräkts är matlusten på topp. Någon som känner igen detta?

Annons:
[Timantis]
5/21/13, 9:04 PM
#1

Ett tips kan vara att ge henne mat med en godisboll så hon bara får ut en bit i taget. Köp en aktiveringsboll eller gör en egen. Servera bara fodret i den. Sen kan du kanske ge lite blötmat så hon inte är så hungrig.

blondifire
6/5/13, 8:42 AM
#2

vad ger du henne för mat ?

S*Winsnes Wilda

Rebellicious
6/12/13, 4:34 PM
#3

Jag ger henne lite olika sorters torrfoder, hon verkar gilla det mesta.

Ger henne pussi's blötfoder i portionspåsar, och oftast då dem med grönsaker då det är dem hon verkar gilla bäst :) Andra märken verkar hon inte så noga i.

Har nu på senaste tid prövat på att alltid ha full torrfoderskål så att hon inte tror att hon ska bli utan och det verkar (hittills) fungera bättre! :)

viciouscircle
6/24/13, 11:41 AM
#4

En kattmage mår inte bra av att byta foder hela tiden. Köp ett torrfoder med hög proteinhalt istället och kör på det. I blötmatsväg är Mjau eller Bozita att rekommendera. Och sen kör du på de sorterna enbart. En katt har inte det där behovet av att variera sin kost på det sätt som människor tycker är kul. Så länge dom får i sig rätt halter av allt kan dom gott och väl äta samma foder jämt. Kan tänka mig att detta KAN vara en anledning till att hon kräks. 

Katter är köttätare. Undvik foder med spannmål, kolhydrater och fisk. (Fisk är högallergent och onödigt att stoppa i katten eftersom det kan sluta med att katten blir allergisk och sedan reagerar så fort den får i sig minsta lilla fisk). 

Skulle även vilja passa på att avråda från Applaws torrfoder.. Verkar dom om det fodret ställer till det med magarna hos många katter, så det vore kanske lite riskabelt att prova det. Annars är det ett foder som är poppis när man letar hög proteinhalt. 

Du kan även testa att lägga torrfodret på en bricka eller ett stort fat. Då kan hon inte ta stora tuggor utan måste ta få åt gången. Brukar hjälpa om man har en katt som hetsäter.

Upp till toppen
Annons: