Annons:
Etikett5-hälsa
Läst 1832 ggr
nors
4/21/13, 12:32 PM

Ge honom kattungemat?

Jag har en ettårig maine coonkille. Har hört att man pga att de växer långsamt ska låta dem äta kattungefoder en tid extra? Han väger idag bara ca 5 kg, medan både pappa och mamma ligger på en 7-8. Stämmer detta, och i så fall när ska han byta mat? Han får just nu hills, vilket vi ska fortsätta med då han annars blir dålig i magen. Finns det speciellt maine coon-foder? Tacksam för svar!

Annons:
[Timantis]
4/21/13, 11:12 PM
#1

Jag ger mina kattungefoder i stort sett alltid. Då jag har uppfödning får alla katter gå på kattungefoder då jag inte kan hålla på att den ska äta det fodret o den ska äta det. Kattungefoder finns alltid men även vuxenfoder. Så dom äter det dom vill.

Ja det finns speciellt maine coon foder. Royal Canin har det samt även  RC maine coon kitten för kattungar

JosefinGothe
4/22/13, 6:10 PM
#2

Vi slutade ge vår kille kattungemat en tid efter att han kastrerades eftersom han la på sig mycket i vikt, och kattungematen innehåller mer fetter än vuxenmat. Jag tror det gäller att använda sitt sunda förnuft. Vi ville inte att katten skulle bli för tung för sitt eget bästa.

Vi bytte då till ett kastratfoder. Han är snart två år och växer fortfarande bra. Han är frisk och kry, trots att han inte äter det typiska maine coon-fodret :)

Är din katt kastrerad? Om han är fin i hullet tycker jag att du ska fortsätta ge honom den mat du ger just nu, och sen när han blivit lite äldre övergå till ett vuxenfoder av bra kvalitet.

Om du vill kan du ju även blanda kattunge+vuxen-mat så att han har tillgång till det bästa ur båda två.

//Jossan

Upp till toppen
Annons: