Annons:
Etikett5-hälsa
Läst 3448 ggr
[Timantis]
2012-07-10 08:52

HCM register

Det snackas så mycket om att vi ska HCM scanna våra katter. Visst helt OK men till vilken nytta? Det finns ju inte något register där vi kan följa linjerna o se om dom är HCM fria.

Är det inte dax att ta fram ett register där alla tester finns redovisade. De som har ett intresse avelsmässigt?

Det pawpeds har är inte bra då alla katter inte redovisas.

Annons:
Gita62
2012-07-10 14:21
#1

Hej,

Här kan du hitta testade katter http://www.pawpeds.com/ dess information bygger på att uppfödaren - kattägaren själva är med i hälsoprogrammet och också frivilligt vill lägga in testerna som katterna har gjort.

Margita - S*Linddalen's

http://linddalens.se

dagdrivarn
2012-07-10 16:44
#2

#1

Fel, fel, fel det är INTE frivilligt att lägga in de tester som gjorts INOM hälsoprogrammet. Dessa tester går från veterinären direkt till hälsoprogrammet utom kattägarens kontroll.

Däremot finns det ett fåtal uppfödare som väljer att testa utom hälsoprogrammet och de har därmed möjlighet att t ex mörka dåliga resultat och lägga ut bra resultat osv. (Dock inte på pawpeds eftersom pawpeds bara godkänner publicering av resultat inom hälsoprogrammet).

Utomlands är det aningen vanligare i vissa länder att testa utom hälsoprogrammet men även i Europa är det otroligt många som deltar i det gemensamma hälsopgrogrammet.

Hälsoprogrammet innefattar inte bara HCM utan också HD som är väl så viktigt. Kanske viktigare ur kattens synvinkel (en död katt lider inte).

Du hittar hälsoprogrammet samt info på pawpeds sida, där kan du även söka katter i databasen, göra testparningar, skapa dig ett kontot (gratis) för att lätt se t ex dubblerade katter i stamtavlan genom att dessa blir färgmarkerade, du kan också se hur många procent kloner din katt har (den långsiktiga inavel som vi dras med) och mycket mycket mer.

Pawpeds är det bästa vi har idag, eftersom det är det enda stället som inte bygger på frivillighet ALLA katter som testas inom hälsoprogrammet publiceras!

Visst vore det ultimat om alla tester publicerades men så länge folk väljer att inte delta i hälsoprogram så går det inte!

S*Dagdrivarn Maine Coon

Lär dig lyssna på din katt och du får svar du aldrig glömmer!

Gita62
2012-07-10 19:36
#3

Hmmmm…. nej de testerna som görs inom hälsoprogramet är inte frivilliga, men om jag gör dna hcm test eller SMA test skickar jag in det frivilligt om jag vill. Det var det jag medade. Jag ber om ursäkt för klumpig formulering.

Margita - S*Linddalen's

http://linddalens.se

dagdrivarn
2012-07-11 07:02
#4

#3

Ahh då är jag med, jo dessa är det ju lite skillnad med förståss.Glad

S*Dagdrivarn Maine Coon

Lär dig lyssna på din katt och du får svar du aldrig glömmer!

[Timantis]
2012-07-11 20:44
#5

Men att det inte går att registrera så länge det inte sker inom hälsoprogrammet är bullshit. Det fungerar ju inom hund!! Röntgar du armbågar o höfter så kommer det automatiskt in i div register. Ögonlyser det så kommer det oxå in. Veterinärerna är tvungna att meddela resultat.

Man det är ju svårt när det finns flera förbund.

Vi vill ju alla höja statusen på katterna. Där tror jag är ett steg i rätt riktning att alla tester( ärftliga)  måste dokumenteras.

Ska vi nu ha hälsoprogram för katterna så tvinga till det då. Inga stamtavlor till kattungarna om inte föräldrarna är hälsodeklarerade med det som rasklubben kräver? Det om något skulle väl höja statusen på katterna. ( o förmodligen priserna oxå)

dagdrivarn
2012-07-12 07:06
#6

#5

Varför säger du att det är bullshit?

Vi pratar inte HUND här och katt går inte att registrera om inte resultatet är gjort inom hälsoprogrammet eftersom det är endast hälsoprogrammets resultat som publiceras i pawpeds.

Eftersom vi har som du säger en hel drös med olika förbund till skillnad från hundarna som har ETT så fungerar det helt enkelt inte att få till tvingande registrering överlag.

Pawpeds är idag det bästa vi har då det åtminstone är förbundsoberoende.

Svårt när det finns så många olika förbund lägger ett förbund till det som tvingande kommer bara de som inte vill testa att byta till ett annat förbund där det inte är tvingande osv.

Rent krasst så är det ju egentligen tvingande eftersom vi enligt djurskyddslagen inte får avla på sjuka djur.

S*Dagdrivarn Maine Coon

Lär dig lyssna på din katt och du får svar du aldrig glömmer!

Annons:
FeralCoons
2013-04-01 17:52
#7

Fy vilket dåligt påhopp Dagdrivaren.. :( här mörkas inget ska tillägga att idag går det alldeles utmärkt att sända in sina resultat till sverak oavsett test. :).

Upp till toppen
Annons: