Annons:
Etikettkonstruktiv-kritik
Läst 2824 ggr
viciouscircle
2012-07-09 15:01

Öronhår! :D

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Har fått höra flera gånger nu att min Alice är så charmig med sitt långa öronhår xD har sett bilder på coonisar med mycket hår i öronen men även de som knappt har något alls. Hur ska det vara egentligen? Brukar folk vara där och klippa bort, kan det vara därför? Vill minnas att uppfödaren sa att mycket hår i öronen = bra.

Hon är dryga 6 månader på bilden (fotot taget för ett par dagar sedan bara). Pälsen är lite stripig dock.. hon hade varit ute hela dagen typ ^^

Annons:
SidenMoare
2012-07-09 20:18
#1

Inte skall man klippa öronhåren. Det skall vara där.

MCO:n kommer ju från Maine där ete kan bli väldigt kalla vintrar. Håret i öronen fungerar som silare av vinden vilket gör att de stora öronen inte lika lätt förfryser. Därför är det viktigt med stora örontofsar med.

Förr använde man ris och grenar i skorstenen för att sila den kalla isiga vintervinden för att man inte skulle få in den isiga kalla kylan in i bostaden, när skorstenarna gick rakt neri spisen/eldstaden. Dessutom brann elden bättre med silad vind än utan. Draget i spisen blev bättre.Flört Så håret i öronen gör stor nytta, kanske inte i vårt land och med våra katter som lever i skyddad omgivning.

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Välkommen att besöka min Hemsida www.biscayabigpaw.se

Uppdateras ungefär var 3:e dag med nya bilder av kattungarna på deras respektive sidor

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

viciouscircle
2012-07-09 20:42
#2

Näe, jag tycker samma :) Det är sött, så klart det ska vara kvar! och ja, praktiskt också för det skyddar ju ^^

Alltid kul att höra om rasens historia :D

Tänkte mest vad standarden säger ^^ Om mycket öronhår uppskattas eller om det ska vara lite mindre, eller om det inte spelar någon roll? :) Eftersom det verkar skilja så mycket!

Dunderklumpens
2012-07-09 21:00
#3

Min ena hona hade jätte långa öronhår som ungdjur, tyvärr växte dem bort. Lite synd jag tycker det är charmigt Glad

viciouscircle
2012-07-09 22:47
#4

#3 aj då. Hoppas min tös får behålla sitt :O

Upp till toppen
Annons: