Annons:
Etikett4-avel-och-genetik
Läst 6563 ggr
harley
8/31/09, 3:40 PM

Löpning?

En liten fråga ang löpande Maine Coon tjejer, När brukar tjejerna börja löpa? Jag har en hona som är 11 månader och hon har inte löpt ännu, är det ovanligt?

Mina Ragdoll´s har börjat löpa vid ca 6 månader!

Kram MonicaGlad

Annons:
Mainebusters
8/31/09, 4:41 PM
#1

Hjälp vad tidigt! Jag är glad om jag slipper detta fenomen några månader till.. Min är nio månader nu, men jag kan vänta till nästa sommar! *ler*

harley
8/31/09, 4:46 PM
#2

#1  Ja jag har INGEN brådska, jag bara undrade lite eftersom mina andra varit sååå tidiga! Jag väntar oxå jättegärna, hon kan få börja ev till VÅREN-10!!!

Tänkte om Maine Coonen kanske var lite senare pga sin storlek och att de växer långsammare, fast Ragdollen växer ju till 3års ålsern, men Coonisen till 4-5 eller?

Kyss

Mainebusters
8/31/09, 4:48 PM
#3

Hmm.. mycket intressant fråga, det vill jag också ha svar på! Glad

helhol
8/31/09, 6:07 PM
#4

Av vad ajg fått reda på så kan MCO-tjejerna löpa senare. mellan 10-18 månader.

Min tjej löpte första gången när hon var 12 månader. Tror att det är vanligt omkring året. Men som allt annat. Så är det individuellt. det går ju också att kolla med uppfödaren hur gammal din kattunges mamma var när hon löpte. det har lite inverkan.

harley
8/31/09, 6:40 PM
#5

Ok, ja det låter ju rimligt, tack för tipset!Flört

Mainebusters
8/31/09, 8:31 PM
#6

Tack, det var bra att veta.. blir nog lagom till mars månad när ljuset återvänder efter vintern! Glad

Annons:
harley
9/1/09, 5:44 PM
#7

Alla ni andra som haft honor som löpt för första gången, hur gamla var de då? Är ju lite nyfiken!

KramGlad

Mallowsky
9/20/09, 8:02 PM
#8

Min MCO-hona löper för första gången NU (det börjar lugna ner sig lite nu, tack o lov.. efter några intensiva dagar).. och hon är 9 månader, lite drygt. :)

harley
9/20/09, 11:00 PM
#9

Ja det räckte att jag drog igång denna tråd så började min Onja att löpa!!! Tungan uteHon är ju 11 månader så det var nog rätt vanligt.

kramGlad

Mainebusters
9/20/09, 11:03 PM
#10

Och min blir 10 månader på fredag… brr.. kan vara utan löpande ett år till! *ler*

Ska ni ge piller till era missar?

dagdrivarn
9/21/09, 11:29 PM
#11

Mina har börjat vid lite olika ålder, en del är tidigare och en del tar lite längre tid på sig. Men de flesta har börjat kring ett års ålder ungefär.

Lite beroende på när de är födda också, de som föds på hösten brukar oftast inte börja löpa förrän på våren, är de födda på våren så börjar de ofta tidigare.

Givetvis är det ju mycket skönare om de börjar löpa lite senare, men det är bara att hoppas.

En stor fördel är ju att man kan göra HD-testet redan vid 10 månader och få svaren klara där så att man kan gå vidare med HCM testet vid ett år eftersom man vid HCM-testet får svaret med en gång.

Jag ger mina honor piller mellan kullarna ibland, men undviker i största möjliga mån. Måste jag välja mellan täta tomma löp och piller så får de givetvis hellre piller. Man bör dock vara noga med att man verkligen ger piller tätt nog, att ge piller med för långt mellanrum så att de hinner påbörja löp gör mer skada än nytta.

Jag ger dem inte p-piller före första kullen annan än i mycket speciella fall. Vill helst inte röra till det med hormoner före de fått sin första kull.

S*Dagdrivarn Maine Coon

Lär dig lyssna på din katt och du får svar du aldrig glömmer!

Mainebusters
9/22/09, 12:00 AM
#12

Jag tänkte ge min tjej piller efter första löpet och sedan blir det tills jag har tänkte para henne.. Min tanke i dagsläget är att det inte blir någon kull förrän om ett år. Och då är hon knappt två år.

Men vi får se hur det utvecklar sig.

Christelle
9/22/09, 2:21 AM
#13

Eftersom jag har en hane och en hona som kanske inom en snar framtid blir fertila och vill inte ta en kull för tidigt så funderar jag på att sätta in Suprelorin på antingen honan eller hanen. Vet dock inte om jag vågar? Någon som vet och kan något om det ämnet?

Christelle-Sajtvärd för Maine Coon ifokus.

Besök gärna min hemsida: http://www.christelles.se/

Annons:
dagdrivarn
9/22/09, 9:10 AM
#14

Jag skulle inte använda något sådant om jag inte hade stora problem med extrem hanighet eller revirmarkerande.

Jag försöker undvika läkemedel i största möjliga mån, men t ex. piller måste man ibland de då honorna löper väldigt tätt eller man av annan anledning helt enkelt måste vänta med kull.

Det bästa ur kattens synvinkel är att ta de kullar man ska ha, tätt och så kastrera, som Susan Little sa:

-En dräktig livmoder är en lycklig livmoder.

Den absolut bästa preventiva metoden är att topsa dem, alt låta en kastrathane som är villig para. Då framkallas en skendräktighet som gör att honan håller upp med löp under en längre period.

Det är inte lätt detta, oavsett vad man väljer så är det som att välja mellan pest eller kolera.

Men jag skulle absolut rekommendera att ta kull vid ca 1-1,5 år och inte vänta ända fram emot två år om honan börjar löpa hyfsat tidigt. Det ger en onödigt stor risk för bland annat livmodersinflammation.

Vad gäller Suprelorin så är det ju en form av kemisk kastrering, idag känner man vad jag vet inte till så mycket om det. Det man vet hittills är väl att det skall vara riskfritt att använda.

Håll dem istället separerade, det är det hälsosammaste sättet Flört

S*Dagdrivarn Maine Coon

Lär dig lyssna på din katt och du får svar du aldrig glömmer!

Mainebusters
9/22/09, 9:39 AM
#15

Min Doris blir 10 månader på fredag, och har inte löpt ännu.. Så jag kan nog vänta upp till ett år innan jag tar en kull. Måste ju finna en bra/fin hane med! Hittar jag ingen innan hon fyller två, så vete 17 om jag ska ta någon kull.. Men de kan ju vara upp till tre år gamla innan första kullen har jag för mig.

Jag vill verkligen hitta en fining till henne. Flört

harley
9/22/09, 11:02 AM
#16

Ja min nyfikenhet ang Onja´s löp blev verkligen stillad!Tyst

Hon löper redan för 2:a gången, med ca 2,5 vecka´s mellanrum, suck. Det värsta är att hon spraymarkerar för fullt!Gråter Inte kul alls så igår fick hon sitt första p-piller för att försöka avbryta detta, så hon kommer få gå på p-piller tills det blir dags för första parningen, och det är inte dags ännu, ev till våren, för nu har jag 2 Ragdollkullar på G! Den första om ca 1,5 vecka och den andra om ca 2,5 vecka!Glad

S*Harley Niva´s

helhol
9/22/09, 11:16 AM
#17

Min Star började löpa ganska så precis när hon blev 12 månader.

Hon är född i november och detta med ljuset etc. hade definitivt ingen inverkan på hennes löp. Hon löpte med 3 veckors mellanrum. Eftersom jag då inte var säker på om/när jag skulle ta en kull på henne så satte jag henne på p-piller.

När jag frågade vetrinären så sa hon att honkatter kan gå 2-2,5 år på p-piller innan de behöver kastreras. Har förstått nu att de egentligen inte är det bästa.

Så om hon inte löper allt för tätt efter att hon fått sin kull så tänker jag inte sätta henne på p-piller igen.

Min hane Gizmo är kastrerad men lyckas inte så väl med att få henne skendräktig, tyvärr. Trots idoga försök. Han försöker verkligenFlört

Nu hoppas jag att Star inte kommer igång med ett nytt löp på ett tag. Kattungarna väntas inom 2 veckor. Så jag hoppas att hon i allafall kommer in i "vintervila" med löpen efter dräktigheten.

Hur snabbt brukar honorna komma igen med löp  efter en kull?

Mainebusters
9/22/09, 11:27 AM
#18

#14  Det där med topsning är något jag aldrig kommer att ge mig in på..

#17  Det kanske inte är det bästa att låta dem gå på piller ett tag, men jag tror heller inte att det är det sämsta..

Kan man ge piller första dagen de löper? Eller ska de löpa en gång först? Tänkte om man skulle ha sådant hemma när det blir så dags.. Ska nog ta och ringa runt och fråga de kunniga.. Flört

Mainebusters
9/22/09, 11:39 AM
#19

Sådär.. nu har jag fixat piller till Doris. Man kan börja vid första löpet…

Mainebusters
10/11/09, 9:18 AM
#20

Hej o hå.. nu är det fullt löp hemma! Buster fattar ingenting, hon vill ju inte leka som de brukar.. Hon bara för en massa oljud.. Flört

Annons:
SidenMoare
10/11/09, 9:52 AM
#21

CoolVilka problem de får

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Välkommen att besöka min Hemsida www.biscayabigpaw.se

Uppdateras ungefär var 3:e dag med nya bilder av kattungarna på deras respektive sidor

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Mainebusters
10/11/09, 11:38 AM
#22

Ja, men nu är det inget racande ialla fall! *ler*

Men hon låter inte så hemsk faktiskt, det vanliga brrp ljudet följt av lite ylande ibland, inte alls så hemskt som jag trodde! Min lilla tjej har blivit stor! Flört

SidenMoare
10/11/09, 12:57 PM
#23

in tös låter inte så farligt heller. Hon akn sova emellanåt och liksom "snackar" sig genom dagen. Min tidigare, huskatt, hona lät dygnet runt och det var urjobbigt. Så hon kom till Vetrinären snabbtFlört

Tyvärr så lade hon på hullet väldigt mycket efter kastreringen. Jag försökte med min Vet:s hjälp att få ner henne i vikt. Men tyvärr så gick det inte. Hon förblev en stor tjock tjej tills jag var tvungen att låta henne vandra över Regnbågsbron för några veckor sedan.Gråter

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Välkommen att besöka min Hemsida www.biscayabigpaw.se

Uppdateras ungefär var 3:e dag med nya bilder av kattungarna på deras respektive sidor

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Mainebusters
10/11/09, 1:02 PM
#24

Vad jobbigt.. Gråter

Ja, jag hade huskatter för 20 år sedan och de tjejerna lät minsann! Så jag hade tänkt mig samma sak nu, men det är mest detta pratande som du påtalar. OM det nu inte blir värre imorgon…*ler*

SidenMoare
10/11/09, 3:55 PM
#25

Kan det vara någon skillnad mellan Huskatter och Raskatter?

Har aldrig funderat på detta förrut. Men kan det vara så att Huskatten kan ha stora revis och därför måste "göra sig hörda"?

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Välkommen att besöka min Hemsida www.biscayabigpaw.se

Uppdateras ungefär var 3:e dag med nya bilder av kattungarna på deras respektive sidor

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

dagdrivarn
10/11/09, 4:09 PM
#26

Det är väldigt individuellt hur mycket eller lite de låter.

Jag har vissa som är helt otroligt gapiga, och andra som är så gott som knäpptysta och även hela skalan emellan.

Hur de löper varierar också enormt, har en helt enorm gaphals hennes like har sällan skådats och hon (givetvis till min stora förtvivlan) håller igång med höglöp i en VECKA totalt är hennes löp ca 8 dagar allt som allt… tack och lov löper hon ganska sällan.

Sen har jag en tystfia som man knappt vet om hon löper eller inte, hon säger nästan inget, hon visar nästan inget, vilket kan vara lite knivigt.

Så hur de är kan variera helt enormt Skrattande

S*Dagdrivarn Maine Coon

Lär dig lyssna på din katt och du får svar du aldrig glömmer!

aannickaa
10/11/09, 10:23 PM
#27

Jag väntar på att mina honor (Ragdoll)ska löpa..men icke..min yngre är snart 11mån så jag tycker att hon borde väll snart börja..för min äldre hona var 6mån första löpet.

Så här går man och önskar att de ska börja löpa..men ickeObestämd

//Annika

Annons:
wolfgrin
10/11/09, 11:44 PM
#28

Fick mig en liten överaskning igår kväll, min ena tjej började löpa.. väntade första löpet först om en 2-3 månader. Har visserligen funderat lite senaste månaden om hon skulle få tidigt då hennes vikt ökat långsammare de senaste veckorna och nu fick jag svaret, hennes kropp har helt enkelt fokuserat på att utveckla annat än skelett och muskler.

Måste säga att hon är jätteduktig, låter nästan inte alls idag. Kommer med sitt kuttrande ibland. Inatt hade hon det lite värre då kuttrade hon i 2-3h och vissade upp rumpan för tjej kompisen "du kommer inte så långt där raring.." tänkte jag och tog upp henne i soffan och kelade då blev hon lugn och saken var ur världen.                                                                                         Och tur var väl det för andra tjejen fattar ingenting, när hon förstog att hon inte ville leka tryckte hon ner henne försigtigt och började tvätta henne bakom öronen ett par gånger. Signe såg hyfsat besvärad ut men kunde bara muttra lite då hon är så pass mycket mindre i storlek (hon är en vecka äldre men har alltid varit lite mindre än "lillsyrran").

Förvånad att hon tar det med sådan ro. Hoppas det fortsätter så här *peppar peppar* men hon har alltid varit en natt katt så vi får väl se om en får någon ro inatt.

Det blev visst ett långt inlägg, hoppas jag inte tråkar ut er helt så ni inte orkar läsa >.<

Ge mer än du förväntar dig att få.

Mainebusters
10/12/09, 12:19 AM
#29

Ingen fara… kul att folk berättar lite! Nu låter min lilla Doris mycket mer.. Hur kan en så liten katt klämma ur sig sådana toner?? Flört

wolfgrin
10/12/09, 1:51 AM
#30

Haha ja tänk om vi skulle kämma ur oss sådana läten när vi har ägglossning.. jobbig tanke.

Ge mer än du förväntar dig att få.

Mainebusters
10/13/09, 7:18 AM
#31

Springer era löpande honor på lådan hela tiden? Hon är törstig och kissar små skvättar.. och det luktar starkt!

Nu får hon gärna sluta med detta löpande, Buster som inte fattar något vill ju vara snäll och tvättar henne.. på fel ställen = hon gapar högljutt! Flört

Mainebusters
10/13/09, 9:58 PM
#32

Märkligt.. imorse kl. 6 löpte Doris hejvilt. När jag kom hem kl. 12 var allt över! Inte ett pip längre! Lite snopen över att löpet gick över så snabbt, hade väntat mig en nedtrappning iaf..

Men nu är ordningen återställd! För Buster.. Flört

wolfgrin
10/13/09, 10:43 PM
#33

Nej, kan inte påstå att det blir så mycket toaspring.. får se hur det blir för andra tösen när det blir dags.

Haha, tur för buster.

Ge mer än du förväntar dig att få.

paulinemunier
9/21/15, 12:54 PM
#34

hej allihopa! min lilla safira är 75% maine coon 25%ragdoll. hon började löpa för första gången för 2-3 veckor sedan och nu är hon inne i sitt andra löp. hon fyller 1 i början av november. tycker ni att det är för tidigt med en första kull när hon får sitt 3dje löp ? :)

Annons:
vallhund
9/21/15, 9:22 PM
#35

#34 Ja det tycker vi!

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

paulinemunier
9/21/15, 9:59 PM
#36

så hur gammal bör en MC va för en första kull?

vallhund
9/21/15, 10:45 PM
#37

Kolla in rasklubben, fö har du inte en en MC.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Upp till toppen
Annons: