Annons:
Etikett7-fototrådar
Läst 29665 ggr
[Shaiya]
11/8/10, 3:37 PM

Jag vill se en STOR Maine coon.

Som rubriken sager vill jag se en STOR maine coon Skrattande

Annons:
dagdrivarn
11/9/10, 5:16 PM
#1

Hmm… vad är en stor maine coon då?

Alla Maine Coon är ju stora i förhållande till huskatter och de flesta andra raser.

Sen spelar det enorm roll hur fotona tas om de "ser" stora ut eller inte också… allt är relativt :-)

S*Dagdrivarn Maine Coon

Lär dig lyssna på din katt och du får svar du aldrig glömmer!

[Shaiya]
11/9/10, 5:47 PM
#2

Jag menar en stor Maine coon i forhallandet till mangden maine coons i sverige Skrattande Ar bara nyfiken

dagdrivarn
11/9/10, 11:31 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Fast frågan är ju ändå vad ÄR stor?

En jättelurvig tjockis eller en tunnis som är större på höjden och längden? Skrattande

Själv har jag inga "stora" maine coon i bemärkelsen vikt inte heller är de duktiga på att visa upp sig så de ser alltid mindre ut än vad de egentligen är för att de envisas med att dra ihop sig.

Ett kort på min Lilleman i alla fall….

S*Dagdrivarn Maine Coon

Lär dig lyssna på din katt och du får svar du aldrig glömmer!

[Shaiya]
11/10/10, 12:22 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

En stor katt ar en stor katt helt enkelt! Det ar stor skillnad mellan en tung, tjock katt och en stor slank katt.

Jag har en huskatt som ar ratt stor, man far aldrig ratt syn pa hans storlek da han alltid envisas med att dra ihop sig men stor ar han anda for att vara huskatt i alla fall. Hihi.

Har ar en bild pa min lilla huskatt i alla fall och min lilla mamma!Skrattande

Dunderklumpens
11/10/10, 12:48 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Trötter är en ganska stor maine coon, men inte extremt stor på något vis. Här är han i full vinterkostym förra vintern 09.

SidenMoare
11/10/10, 1:11 PM
#6

#5

Så fin han är. Han ser verkligen maffig ut. Vilket härligt uttryckKyss

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Välkommen att besöka min Hemsida www.biscayabigpaw.se

Uppdateras ungefär var 3:e dag med nya bilder av kattungarna på deras respektive sidor

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Annons:
[Shaiya]
11/10/10, 2:04 PM
#7

Han var riktigt tjusig.

Det var dagdrivarns kisse ocksa aven fast han bara  visar ryggen!

Dunderklumpens
11/10/10, 4:08 PM
#8

Trötter är Sveriges finaste maine coon så är det bara, och jag är INTE ett dugg partisk i den bedömningen Cool  Nej då men han är härlig min "lille" gubbe… Fyller 10 år i Januari… vart tar tiden vägen??

christine58
11/10/10, 6:47 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#9

Min lilla Buttrix när  han var 5 månader och 5 kg tung

Välkommen in på min hemsida www.lavendelkatten.se

[Shaiya]
11/10/10, 8:05 PM
#10

Vilken sotnos!

Christelle
11/10/10, 8:15 PM
#11

#5 Åh han är bara så fin! och vilken vacker vinterskrudKyssKyss

Christelle-Sajtvärd för Maine Coon ifokus.

Besök gärna min hemsida: http://www.christelles.se/

dagdrivarn
11/10/10, 9:19 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#12

#9

Hmm… vad bilder kan luras alltså…

Här är min Lilleman 8 månader och 6 kg tung, alltså två månader äldre men bara 1 kg tyngre.

S*Dagdrivarn Maine Coon

Lär dig lyssna på din katt och du får svar du aldrig glömmer!

christine58
11/10/10, 10:00 PM
#13

Min lillkille är lite tjock om magen ska jag erkänna men jag tycker inte att det gör så mycket för han kommer väl att gå ner lite när han blir fertil.

Din lillkille ser lång och fin ut. Ser ut att ha fin benstomme också.Flört

Välkommen in på min hemsida www.lavendelkatten.se

Annons:
dagdrivarn
11/10/10, 10:30 PM
#14

#13 Skadar verkligen inte att de har lite hull, men tänk bara på att alla inte magrar bara för att de blir fertila Flört

Lillemans son Poffen snart 1,5 år är mager som en sticka, Kenny och Pigalle är i bra kondition och Sigge ja han rullar fram, jag har klagat länge på att han är så KORT i kroppen. Hrmm… sen påpekade en som lånade honom att… han är ganska normal i kroppen bara ganska rund om magenSkrattande

Tack, Lilleman var/är väldigt lång och stommen är bra, han har ju utvecklats en hel del sen kortet togs, han är nu en vuxen karl på 4 år som varit kasterad i ett år.

Han var söt eran lillkille, som de ju är i den åldern, är han reggad brunspotted? Skrattande

S*Dagdrivarn Maine Coon

Lär dig lyssna på din katt och du får svar du aldrig glömmer!

christine58
11/11/10, 9:31 AM
#15

Nej, han är reggad tigré. På ryggen är han helbrun, sen blir han tigré på sidorna som går över i spotted, men det är tigré som syns tydligast. Han ska ställas på lördag för första gången, får se vad domarna säger

Välkommen in på min hemsida www.lavendelkatten.se

Christelle
11/11/10, 2:27 PM
#16

Här kan du få se en stor Maine Coon:

http://www.arkestal.com/page126.html

Christelle-Sajtvärd för Maine Coon ifokus.

Besök gärna min hemsida: http://www.christelles.se/

[Shaiya]
11/11/10, 2:41 PM
#17

Ah han ar sa fin! Har tittat pa honom forut. Kyss

Lycke
11/11/10, 10:23 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#18

Här är våran Loke… han är inte jättestor, eller ja jag vet inte för jag vet som sagt inte vad stor innebär. :)

Han är 9 månader och väger lite över 7 kg.Skrattande

hultburger
11/16/10, 4:04 PM
#19

Detta hör vissligen inte riktigt till ämnet, men det ena leder ju alltid till det andra ;)

Hur stor är en medel Maine Coon? Eller finns det något medel? Kanske varierar jättemycket? :)

annikaL
11/25/10, 1:16 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#20

Min goding är 8 mån och väger strax under 5 kg, det tycker jag verkar som när jag läser om andra katters vikter och ålder vara en liten maine coon. Eftersom han är fin i kroppen så är han ju inte mager utan bara en "liten" coon, som fortfarande är en bit större än min bonnis.

Så tvärt emot tråden så blev det en liten maine coon. (men han kanske blir stor så småningom)

Annons:
Spoket
11/25/10, 7:29 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#21

#20

Vem påstår att din coonis är liten , det pågår en hysteri

på att våra katter skall väga 7,8 eller 9 kg när dom

är ett år gammla . Dom är inte färdigväxta förän dom

är 3 till 5 år gammla.

Men jag diggar också dom stora häfftiga kisarna

här kommer en bild på en favorit "Wiskey"Tungan ute

annikaL
11/25/10, 8:19 PM
#22

#21 det är jag som påstår att han är liten. Om man ser till hans ålder så verkar det finnas en hel del katter som växer betydligt snabbare. Verkar ju gå olika fort det där….

Vilken härlig kisse Wiskey ser ut att vara:)

hultburger
11/25/10, 8:22 PM
#23

Har en kattunge på 3,5mån och han väger över 2kg nu, känns nästan onaturligt men en sån stor kattunge! :)

dagdrivarn
11/25/10, 8:47 PM
#24

#23

Maine Coon växer enormt snabbt i början och planar ofta ut, 2 kg vid 3,5 månader är ganska normalt många väger över 2 kg redan vid 10-12 veckor, observera nu att detta har absolut ingenting med deras eventuella framtida storlek att göra.

#21

Förstår inte vad du menar med liten i förhållande till sin ålder?

Här vill jag bara säga två saker!

1. EXTREMT många överdriver vikterna på sina och andras Maine coon.

2. Ännu fler av de Maine Coon som det ryktas om väga ditten eller datten är enormt stora Maine Coon men väger egentligen inte alls det som de av andra påstår dem väga alt. är det väldigt överviktiga katter det talas om. Mycket få katter når upp till de fantasivikter som så ofta tillskrivs Maine Coon som normala!

S*Dagdrivarn Maine Coon

Lär dig lyssna på din katt och du får svar du aldrig glömmer!

annikaL
11/25/10, 9:16 PM
#25

#24 vill bara förtydliga vad jag menar.

Min kisse är fullt normal, eftersom han är frisk och kry är hans vikt inget problem. MEN han kan inte anses som en stor maine coon tycker jag, han väger runt 4,5 kg vilket det finns maine cooner som väger betydligt mer än. Eftersom vikt jämtill varann faktiskt är relativ, så tycker jag att jämfört med min bondkatt som väger 3,5 kg så är han stor, men om jag ska jämföra honom med #9:s Lilleman som är lika gammal och väger 6 kg så är han inte stor och även om vikten skulle var kryddad så tycker jag att Lilleman ser större ut. Jag slår vad om att båda katterna är helt normala i sin viktutveckling och att inget av det är fel. Men i ett sånt här sammanhang där trådskaparen ville ha en bild på en "stor" Maine Coon så är min kisse inte så stor i maine coon sammanhang, men ändock är han en stor kisse om man jämför honom med min andra katt:) Så jag klämde in en bild på honom.

Hur stor han blir i slutändan visar sig, och för min del spelar det ingen roll. Just nu är han fullt normalviktig men inte en speciellt storkatt inom sin egen ras…. "bara" en fullt normal medelmåtta;)

[Shaiya]
11/25/10, 9:17 PM
#26

Men trots att folk overdriver och fantiserar och overgoder sina katter ska Maine Coon katten raknas som en stor katt! Flört

dagdrivarn
11/26/10, 10:06 AM
#27

#25

Jag förstår hur du menar, vet inte om det var min röda Lilleman du menade :-)

Visst kan man väl prata om liten för sin ålder eller stor för sin ålder,

men jag tycker nog inte att 4,5 kg är litet för sin ålder bara för att det finns många kissar i samma ålder som är stora. De växer så extremt olika att det egentligen känns orättvist att alls prata om deras vikter i så ung ålder. Jag är rädd för att det kan göra att människor som är nya på katt gör tokigheter i sina försök att få katten att växa fortare alternativt gör galna saker i tron att det är något fel på deras katt fast den bara växer i sin egen takt. (Lite rörigt skrivet men jag hoppas att ni förstår hur jag menar).

Kan ju också nämna att Lilleman som ÄR en ganska stor katt idag fyra år gammal och kastrerad väger 7 kg (jag vägrar skriva endast)!

Han vägde som bekant vid 6 månader hela 6 kg, vid 8 månader vägde han fortfarande 6 kg, vid ett år hade han avancerat till 6,3.

Vid 2 års ålder vägde han 6,7 och sen har han sakta avancerat upp till 7 kg nu vid fyra års ålder. Så en katt som vid 6 månader ser ut att bli en bjässe om man ser till vikten kan visa sig viktmässigt bli en väldigt medium katt. Även om nu många kläcker ur sig oj är han sååå liten när jag säger hans vikt, sen när de kommer hem och ser honom tycker de att han är jättestor Flört

#26

Helt rätt, Maine Coon skall absolut räknas till en stor katt inte någon tvekan om den saken och Maine Coon ÄR en stor katt.

Rätt skoj när det kommer folk som inte har Maine coon hit, jag har en mini-mco och då menar jag verkligen en mini-mco! Maya väger ca 3,5 kg och hon är rultig av sig hon har gett jättebra storlek på sina bebisar men hon själv har inte mycket att komma med. MEN när det kommer folk hit och först ser bara henne så säger de, OJ vilken stor katt varpå jag börjat titta mig omkring och undra vem ser de??? Innan jag efter någon sekund inser att, hmmm…. det är lilla Maya de menar Skrattande Så visst är MCO oavsett storlek en STOR katt! Skrattande

S*Dagdrivarn Maine Coon

Lär dig lyssna på din katt och du får svar du aldrig glömmer!

Annons:
[Shaiya]
11/26/10, 4:36 PM
#28

Dar emot ar det riktigt synd om dessa agare som vill ha en STOR katt och tror att det ar haftigt med en katt som visar tva siffrigt pa vagen. Kanner en dam som har en vanlig huskatt - en liten sadan ocksa som vager 10 kg hon gar runt och tror att hennes katt ar en maine coon blandis for hur tung han ar men sen nar man traffar denna katt slapar han magen i marken. USCH

Maurice
11/26/10, 9:39 PM
#29

#25

Jag tycker inte heller det låter lite :) Han växer än och även om inte vikten skulle öka så mycket är det fortfarande en stor katt.

Maurice blir 1 år på måndag och han vägde hos veterinären för en månad sen 6,8 kg och Irra som är en 6 årig dam väger 4,3 kg :)

dagdrivarn
11/26/10, 10:13 PM
#30

#29

Nej det är det jag menar, jag tycker heller absolut inte det är lite, utan fullt normalt. Men det är så oerhört många som gått på myten med dessa fantasi-vikter. Hörde för inte länge sen återigen av en som hört en kvinna prata om sin MCO 18 kg tung…. snacka om vild fantasi eller extremt övergödd stackars katt.

Ett Lodjur väger kring 15-20 kg och är kring 70-110 cm i mankhöjd.

Sätter man våra katters vikter i det perspektivet så inser man hur orimligt det är att 10-11 kg skulle vara någon form av normalvikt hos våra katter oavsett ras :-)

S*Dagdrivarn Maine Coon

Lär dig lyssna på din katt och du får svar du aldrig glömmer!

[Shaiya]
11/26/10, 11:22 PM
#31

Men det skulle vara haftigt om en kattras som t.e x Maine Coon efter mycket BRA och halsosam avel skulle katterna sluta pa 10kg normal vikt Skrattande Som ett litet lodjur!!

[Shaiya]
11/26/10, 11:22 PM
#32

Men det skulle vara haftigt om en kattras som t.e x Maine Coon efter mycket BRA och halsosam avel skulle katterna sluta pa 10kg normal vikt Skrattande Som ett litet lodjur!!

Maurice
11/27/10, 10:18 AM
#33

#30

Eeeh..he he. Jag hade nog inte varit stolt om min tiger hade haft fantasivikt på 18 kg, jag hade nog sprungit och gömt mig, haha.

Jag förstår precis vad du menar :) Så som Maurice är nu tycker jag är lagom för honom, han är ganska lång. Irra får gärna väga lite till, för hon är också lång, 1 kg -1½ kg skulle nog vara lagom :)

VAASHii
12/5/10, 6:33 PM
#34

Jag vet inte riktigt vad som anses stort och här sträcker han ju på sig rejält men tyckte att min Suki ser så himla stor ut här! haha, vad gör man inte för lite godis :P

Annons:
Rossan
12/28/10, 2:28 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#35

Min underbare coole kille Molle är nu kastrerad och 13 månader gammal. Den senaste månaden har han ökat 0,5 kg och nu väger han 6,5 kg.

PiaSternheden
12/29/10, 7:32 PM
#36

Maine coonen ska vara stor, inte fet  en normal mco med passande vikt hos mig så ligger honorna på ca 5-6kg och killarna på 8-9kg Armani och Bronx

Armani väger 8kg och Bronx är lite rund med sina 10kg

nitisen
10/6/13, 6:57 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#37

Dålig bild. Cockerspanieln bredvid är lite stor för sin ras också. :)

Jax <3

JosefinGothe
10/11/13, 8:43 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#38

Här är vår kille Herkules på 10+ kilo ❤️

//Jossan

JosefinGothe
10/11/13, 8:44 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#39

Herkules ❤️

//Jossan

Niiinah92
10/13/13, 8:08 PM
#40

Så otroligt fina katter ni har! 

Har en huskatt på 6 kg som gott skulle kunna gå upp nått kg till i vikt men han har legat stadigt som en sten på prick 6 kg länge nu (han är 2 år). Tycker dock att han ser liten ut när jag kollar på era 6 kgs katter. Antar att kroppsbyggnad och päls spelar in lite med 😉

Mona22
10/17/13, 10:43 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#41

Vi har en stor mco-tjej hemma. Hittade ingen bra bild men här ligger hon med sina cornishkompisar. Bella väger 7,2 kg. Hon har en riktigt läcker look. (Ska se om jag hittar någon bild på hennes huvud.)

Hennes pappa väger över 10.

Annons:
nitisen
10/19/13, 12:03 AM
#42

Vet inte vad som räknas som stor egentligen då många skriver vikten. Visst, vi har en hane som är stor i mångas ögon (bild någonstans ovan). Han väger mellan 11-12kg men då är han för stor. Han är alltså lite rund av sig vilket gör att han har svårare att vårda sin egen päls.

Jag har en hane hos mig som blir 11mån om några dagar och då han var 10mån vägde han 5,3kg på fastande mage inför veterinärbesök. Här säger inte vikten något, han kan ju vara väldigt rund av sig.
Skulle vara lite roligare om alla försökte mäta sin katter från nos till svansspetts eller mankhöjden och skriver det till en bild för bilder ger sällan rättvisa åt storlekar. :)

Jax <3

Roonja
11/1/13, 3:54 PM
#43

#38 Herkules var otroligt fin! Reda drömkatten du har ska du veta! 😃 Åh vad jag är avundsjuk på dig! 😃

JosefinGothe
11/1/13, 7:14 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#44

#43 Men tack vad snällt sagt! 😃

Han har en pappa som är STOR och fin, väger över 12 kilo.
Hans mamma är också stor, för att vara hona och hon har vunnit det mesta man kan inom utställningsvärlden 🙂supreme champion på world winner show, distinguished variety merit, årets katt i sverak 2010 osv osv😉

Så goda gener ger gott resultat kan man säga ❤️

//Jossan

Kaninen111
11/2/13, 6:39 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#46

Lilla tjockisen Isis. Hon är en hona på ca 5-6 kg

Lagavulin
11/13/13, 5:29 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#47

sigge 1år 8 månader väger 7 kg men ä mest bara bena men lång så tror han kan bli stor om han börjar växa på sig lite

Lagavulin
11/13/13, 5:30 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#48

Sigge

Annons:
vixensthlm
11/20/13, 8:57 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#49

Vilka fantastiskt fina coonisar ni har! Här kommer mitt bidrag med min Gaston som på bilden (som är drygt en månad gammal) är 9 månader gammal och väger nästan 7 kg. :) Han är mitt allt!

Upp till toppen
Annons: